fredag 1 maj 2009

Fånig, kvinnoförnedrande och alldeles, alldeles underbar

För en tid sedan fick jag i uppdrag att gå och recensera Twilight på bio. Jag satte mig suckande i biostolen med armarna i kors. Men så skedde något märkligt, jag fastnade i filmen på samma sätt som jag kunde göra som tonåring och gick med ovanligt lätta, politiskt inkorrekta, steg ut från biosalongen.

Nu har Twilight släppts på dvd och detta är min recension av filmen (publicerad i VF i februari):


Hela 17 miljoner böcker har sålts i 37 länder av Stephenie Meyers omåttligt populära Twilight-serie. Det är med andra ord lätt att förstå hur sjukt efterlängtad den här filmen är. Tonårshypen på internet har vuxit sig enorm och det är bäddat för publiksuccé på vita duken. Jag kan inte svara på om den här filmen lever upp till förväntningarna då jag är för gammal för att ha läst böckerna, men en sak är säker – min inre tonårstjej bara fullständigt älskar Twilight. Hon sväljer alla klyschor och vanföreställningar om livet och det motsatta könet på samma sätt som hon gjorde när hon läste Starlet för 17 år sedan. Hon bara totalt vältrar sig i den verklighetsfrånvända, kvinnoförnedrande och förljugna romantiken som Twilight erbjuder och upplever ren lycka. Hon tycker Twilight är den bästa film hon sett och ska se den fler gånger på bio, köpa dvd:n med extramaterial och se hela härligheten om och om igen. Hon tycker att det här är bättre än Dirty dancing och Titanic och funderar på att flytta till USA.

Twilight handlar om Bella som är nyinflyttad i en amerikansk småstad och börjar på high school (ja, det är en high school-film!) där hon förälskar sig i den mystiske och säreget vackre Edward. Det som gör honom extra spännande och farlig är att han är en vampyr. Han förmår inte motstå henne trots att han borde, vilket innebär lite olika faror som skapar spänning och tillfällen för honom att rädda och beskydda henne.
Det här är såklart skitfånigt och jätteytligt på alla sätt, men det är bara att applådera en Romeo och Julia-historia som verkligen lyckats samla alla ingredienser till en extraordinärt kladdig smällkaramell för alla småtjejer.

2 kommentarer:

  1. Ooohh.. jag gillade den inte, tyvärr. Filmen, alltså. Vad avis jag blir! Det hade varit oerhört trevligt att bli sådär tonårstrånande igen.

    SvaraRadera
  2. Dessutom: Dirty Dancing är en grym film som står sig än. Nobody puts baby in a corner, dammit!

    SvaraRadera