torsdag 2 april 2009

Minns att hon är fri

Det finns en sak som jag skulle vilja lära mig i livet. Jag skulle vilja inse på djupet att jag är fri. Oftast går jag omkring och tror att jag måste göra vissa saker, att jag måste bo här eller jobba där. Men det är ju något jag en gång valt och det borde inte vara en så stor sak att välja om. Man väljer ju varje dag, hela tiden en massa, massa.

För sex år sedan gjorde jag en för mig väldigt viktig sak. Jag sa upp mig från ett fast jobb utan att ha något annat att gå till. Jag bara sa upp mig och flyttade hem till Umeå. En mer befriande och stärkande känsla får man leta efter. Att bara kasta sig ut (trots att jag är hårt fostrad i ett arbetarhem där fasta jobb är något man håller fast, fast, fast vid) visade sig vara bland det bästa jag gjort i hela mitt liv.

Det var så oerhört viktigt för mig att på så sätt äntligen förstå att det faktiskt finns annat, att man inte måste fullfölja sina åtaganden till varje pris. Att man inte ska vara rädd.

Problemet är att den kunskapen nog inte etsade sig fast på djupet. Då brukar livet kräva bakläxa.

1 kommentar:

  1. I hear ya! Det är lätt att glömma bort att människan i viss mån är fri att göra sina egna val.

    SvaraRadera