måndag 5 oktober 2009

Extremkylan

Jag läste på en löpsedel i går att "nu kommer extremkylan". Det lät hemskt. Osant, men hemskt. Vad ska ske under extremkylan? Är det ett iskallt monster som sveper in över mänskligheten med snö och is och storm och 36 minusgrader? Eller är det två minusgrader och lätt snöfall över Drottninggatan?

Jag minns en vinter när det var just 36 minusgrader. Min billiga täckjacka från H&M frös till på ett märkligt vis och blev helt stel. Det sprakade när jag gick och det var svårt att röra armarna. Jag frös trots tre par byxor, täckbyxor, flera lager tröjor och sockor. Det går liksom inte att klä på tänderna. Det var så kallt att öppna munnen. Det var folktomt på stadens gator och skyltfönstren var täckta av frost och is.

När jag hör ordet extremkyla, tänker jag på den vintern och fast några resor värre. Kanske står människor fastfrusna på torget under extremkylan? Jag tror det måste vara så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar