måndag 23 mars 2009

Så himla Annorlunda och Konstigt

Jag bjuder min mamma på biff och potatis.
- Jag tar nog bara en halv först. Man vet ju aldrig vad det är det här vegetariska, säger hon skeptiskt och rynkar på näsan.

Jag säger ingenting, men tänker att grisar som skållats levande det går bra att äta. Kött går bra att trycka i sig utan att först begära en innehållsförteckning eller ens reflektera en sekund över vad man håller på med.

Jag får ofta frågan varför jag är vegetarian, varpå jag förväntas avlägga en detaljerad motivering till mitt val. Jag brukar svara, men tycker att en annan mycket bättre fråga är; varför äter du kött?

Jag har reflekterat och funderat och fattat ett beslut. Jag tvivlar starkt på att alla köttätare gjort detsamma.

För det är ju bara så himla Annorlunda och Konstigt att vara vegetarian.

2 kommentarer:

  1. Ja, visst är det märkligt?

    SvaraRadera
  2. Jag vet Patriks pappa var orolig då det gick larm om att det fanns salmonella i groddar. Som om det var värre än alla köttskandaler.

    Vet du att jag var tvungen att lämna läkarintyg till skolan för att barnen skulle få vegetarisk mat här i Hjärup.

    SvaraRadera