måndag 30 mars 2009

30 centimeter längre än Jesus

Jag väntar otåligt på att ett recensionsexemplar av Jonas Gardells nya ”Om Jesus” ska dyka upp hos mig. Läste för några år sedan hans ”Om Gud”, som var fantastisk, men något säger mig att uppföljaren kommer vara strået vassare.

Jag såg nyligen en intervju i TV4 där Gardell berättade om boken, som till största delen verkar handla om bilden av Jesus. Bland annat så var Jesus förmodligen tandlös och endast 150 centimeter lång. Han värnade egentligen inte så mycket om familjen och dog inte för våra synders skull, enligt Gardell.

Detta är för mig hisnande information då min bild av Jesus – och här tror jag inte att jag är ensam – är synonym med skådespelaren Robert Powel som spelar Kristus i miniserien ”Jesus från Nasaret”. Hans blå ögon, det halvlånga blonda håret och den långa smärta kroppen är ju identiskt med snyggingen uppe i himlen, eller hur? Gardell kan berätta ihjäl sig om den tandlöse, jag ser bara Robert Powel framför mig ändå. Det är för evigt. Och att jag skulle vara nästan 30 centimeter längre än Kristus om vi möts, det skulle inte kännas riktigt rätt.

Det där med att han skulle ha dött för våra synders skull, som ju verkar vara någon slags grund för den kristna tron, har jag aldrig förstått. Jag hör vad de säger, gång på gång, men det går inte in. Jag begriper det inte. Vad menas med att han dog för våra synder skull? Jag har övervägt att det är jag som är trög då tanken för mig är så ologiskt. Ska bli spännande att få ta del av Gardell syn på saken.

1 kommentar:

  1. Jag hörde en intervju med Gardell om boken på P1. Den verkar indeed mycket spännande.

    Jag känner likadant "Jesus dog för mina synders skull." Det verkar konstigt och dåligt.

    SvaraRadera