lördag 31 januari 2009

En fantastisk present

En insiktsfull vän gav mig en 30-årspresent, som så här tre månader efter min födelsedag, visat sig vara en fullständigt fantastisk gåva. Den har fört mig till ett romantiskt Italien fyllt av njutning och smaker, ett avskalat och gudsnära Indien och ett Indonesien med de vackraste riter och mystik. Den har fått mig att skratta och gråta och stillat mitt behov av att lära känna en annan människa som också är andligt urflippad.

Ja, det är en bok (som ju syns på bilden). Initialt avfärdade jag den som en fjäderlätt chicklitt på grund av dess titel och något rosafärgade omslag. En skandalöst missvisande och torftigt författad baksidestext fick mig att lägga boken på hyllan ända tills jag en febernatt behövde sällskap.

”Lyckan, kärleken och meningen med livet” av Elisabeth Gilbert.

Så olyckligt, förvillande likt en Marian Keyes-titel. Men det handlar verkligen om Lyckan, Kärleken, Meningen med livet. Som ju kan vara tunga filosofiska ämnen, bara det att Bridget Jones-eran gjort hubbabubba av dem. Gilbert har visserligen inte skrivit en avhandling i praktisk filosofi, men dock en oemotståndlig självbiografi som är mycket större än sin förpackning.

2 kommentarer: